1سپتامبر
از ایده تا اجرا

ده گام اساسی از ایده تا اجرا

چگونه ایده خود را به یک استارتاپ تبدیل کنم ؟

بزرگترین اشتباهی که اکثر صاحبان ایده در ابتدای راه خود دارند این است که داشتن یک ایده ی صرف را با داشتن یک استارتاپ یکی می دانند.

بهترین استارتاپ ها با یک ایده شروع می شوند اما نیاز به بررسی  ، تحقیق و پژوهش دارند. در این مقاله میخواهیم 10 گام اساسی برای شروع سفر شما از یک ایده ی خام تا یک استارتاپ ناب را بررسی کنیم .

اصولا همه افراد جامعه یک ایده دارند که قرار است دنیای اطراف آن ها تغییر دهد ، اما تفاوت رویا پردازان با صاحبان کسب و کارهای موفق  تمایل آنها به اقدام است تا رویا پردازی .

اگر فکر میکنید وقت آن رسیده که کار روزمره خود را رها کنید و تبدیل به یک مالک کسب و کار عالی شوید ، یک لحظه دست نگه دارید ، همین جا اولین قدم را باید بردارید و آن هم تحقیق و پژوهش کافی در مورد کسب و کارتان است.از این که تصمیم خود را گرفته اید خوشحال باشید ، وقت آن رسیده چک لیست خود را کامل کنید.

1.تحقیق بازار خود را انجام دهید

انجام تحقیقات بازار اولین قدم برای  این است که بدانید ایده ی شما ارزش آن را دارد که آن را دنبال کنید یا نه .  تحقیق خود را با نوشتن آنچه شما فکر می کنید مشکل است شروع  شروع کنید . درست متوجه شدید یادداشت کنید ، بله همه ی تفکرات و ایده هایتان را یادداشت کنید و در یک جای امن و مطمئن نگه دارید چرا که بزودی به همه ی آنها نیاز پیدا میکنید.
به این فکر کنید که چه کسانی مشتری شما خواهند بود ، یعنی بازار هدف یا جامعه ی هدف خود را تعیین کنید. بعد از انتخاب جامعه هدف به آن ها به چشم مشتریان بلقوه نگاه کنید چرا که باید با آنها مصاحبه داشته باشید.

بعد از انجام این مراحل لازم است که رقبای خود را بخوبی بشناسید و ببینید رقبای شما توانسته اند پاسخگوی نیازهای مشتریان بلقوه ی شما باشند یا خیر. داشتن این اطلاعات در ادامه مبازره به شما کمک خواهد کرد . فراموش نکنید همه ی اطلاعات را ثبت و بایگانی کنید .

 

2.مالکیت معنوی

مالکیت معنوی به فرایندی اشاره دارد که توسط فرد یا شرکت برای یک محصول یا ایده ثبت می شود . مثالهای آن شامل اختراعات، کپی رایت و علائم تجاری می باشند.  اما در اوایل پرورش ایده در ایران شما خیلی نیاز به ثبت حقوقی ایده و کسب و کار خود ندارید اما چیزهایی مانند ثبت یک دامنه اینترنتی مناسب میتواند از مضامین ثبت اطلاعات خاص ایده باشد.

در مقابل باید تحقیقاتی پیرامون مشکلات قانونی و معارضات حقوقی ایده و کسب و کار خود داشته باشید و تمامی مراحل آن را پیشش بینی کرده و راه حل مناسبی برای آن بیابید.

 

3 . یک همکار و تیم مناسب انتخاب کنید

نداشتن همکار و تیم مناسب می تواند حتی بهترین ایده ها را از بین ببرد.در واقع بسیاری از سرمایه گذاران پیش از توجه به محتوای ایده های هدف سرمایه گذاری ، به تیم بنیان گذار ایده توجه میکنند و در تصمیم گیری آنها اهمیتی بسیار زیادی دارد.اگر یک همکار یا یک تیم مناسب دارید که هیچ اگر نه از همین الان به فکر آن باشید.

دنبال کسی بگردید که اهداف و رویاهایش به شما نزدیک باشد . اما توجه کنید باید دنبال کسی باشید که مکمل شما باشد ، نه یک کپی از شما . به این توجه کنید جدای از کار باید خلقیات شما با همکاران و هم تیمی هایتان همسو باشد چرا که قرار است از امروز ساعت های زیادی را با هم بگذرانید.مهمترین و آخرین نکته در این بخش این است که ممکن است در یک تیم یک نفر در مرکز توجه قرار بگیرد و بقیه در پشت صحنه کار کنند ، حواستان باشد که این مسئله برای شما و هم تیمی هایتان تبدیل به یک مبارزه نشود و مرکز توجه بودن تبدیل به یک هدف نگردد. سعی کنید همیشه همه ی افراد را در معرض توجه و کار قرار دهید تا همه حس مفید بودن داشته باشند.

 

4 . طرح کسب و کار خود را تهیه کنید(Business Model Canvas)

یکی از راههای درست پیشبرد کسب و کار در جهت صحیح داشتن یک مدل کسب و کار کامل است . با توجه به تحقیقاتی که پیش از این انجام داده اید طرح حمله ی خود به بازار را تهیه کنید و تصمیم بگیرید چه کاری میخواهید انجام دهید . اهداف و نقاط عطف کسب و کار خود را تعیین کنید و نقشه ی راه خود برای رسیدن به قله را از همین ابتدا تکمیل کنید و گام های خود را محکم و مطمئن بردارید. (برای فراگیری بیشتر در مورد مدل کسب و کار اینجا کلیک کنید )

 

5 . یک مربی برای تیم خود پیدا کنید (Mentorship)

حضور یک مربی باید تغییرات کاملا ملموسی می شود . بررسی کنید اگر ممکن است این مربی عضوی از تیم شما باشد . حتی با وجود قابلیت های بالای شما و هم تیمی هایتان حضور یک مربی می توانید در بیش عمیق تر شما نسبت به بازار کمک شایانی کند.

توجه داشته باشید مربی کسب و کار صرفا یک فرد متخصص در زمینه ی فنی و یا کسب و کار نیست بلکه باید بعنوان یک مربی فعالیتهایی داشته باشد تا در مواقعی که با چالش های بزرگ در ادامه راه مواجه شدید با تلفیق تجربه و تخصص راه درست را برای شما ترسیم کند.

 

6 . یک محصول اولیه بسازید

اگر محصول و یا خدماتی را که در نهایت می خواهید ارائه کنید، پیش بینی کنید، احتمالا یک محصول اولیه مجموعه ای کامل از ویژگی های محصول نهایی را دارد. اما اشتباه نکنید ، ما در محصول اولیه نیاز به همه ی ویژگی های محصول نهایی نداریم . ویژگی های نسخه ی نهایی را نزد خود نگه دارید و فقط یک محصول ساده ی اولیه تولید کنید . در واقع شما در ابتدای راه به محصولی نیاز دارید که فقط پاسخگوی نیاز های اساسی مشتریان شما باشد . باید بشکلی برنامه ریزی کنید که محصول اولیه بسیار سریع و تولید و بسیار ساده قابل استفاده باشد .

 

7.محصول اولیه خود را ارزیابی کنید

وقت آن رسیده تا محصول اولیه خود را در دنیای واقعی ارزیابی کنید. شما میتوانید از طریق کانال های مختلف موجود در بازار محصولات خود را تست کنید . برای این موضوع راهکارهای بسیاری همچون تبلیغ و توزیع اولیه محصول و دریافت بازخورد ها ، استفاده از تجارب مشتریان محصولات مشابه و … وجود دارد . با بررسی روشهای مختلف اطلاع رسانی و تبلیغات یک راه مقرون به صرفه و تکرار پذیر برای جذب مشتریان خود پیدا کنید . نکته قابل توجه اینست که تبلیغات صرفا دیده و شنیده شدن نیست بلکه باید تبلیغ هدفمند بوده و منجر به جذب حداکثری شود .

 

8.کسب و کار خود را بازنگری کنید

احتمالا تا این مرحله متوجه مشکلات کسب و کار خود شده اید و میدانید در کدام بخش های اشتباه کرده یا ضعفهایی دارید. باید در این مرحله به شما یک خبر شکه کننده بدهم ، ممکن است در این مرحله شما مجبور به یک تغییر اساسی شوید و کلا جهت کسب و کار خود را تغییر دهید اما قبل از ترسیدن به این فکر کنید که بهتر است هر زمانی که از اشتباه بودن راه پیش رو مطمئن هستید، تغییر و یا توقف سودمند تر است . اما اگر با تغییرات بنیادی یا حتی کوچک میتوانید به راه خود ادامه دهید وقت آن رسیده که اشتباهات را واقع گرایانه پذیرفته و در سدد رفع آن برآیید. اما تجربه نشان داده شما بعضی از این مشکلات را حل کرده و برخی را دست نخورده باقی میگذارید.

 

9 . آماده پرواز باشید

مدل کسب و کار ، محصول ، تیم بازاریابی و استراتژی مالی خود را بازبینی کنید. وقت آن رسیده که از خود بپرسید : " چگونه از طریق یک مشتری X  تومان کسب کنیم و از مشتری دیگر 3x تومان ، با این پول ها چطور و چگونه میتوانیم کسب و کار خود را توسعه دهیم " .این بزرگترین گام شما برای رسیدن به اوج پیروزی است .

 

10 . برای پیوستن به یک شتابدهنده درخواست بدهید

اگر به منابع بیشتری برای ادامه راه نیاز دارید لازم است که عضوی از یک شتابدهنده ی مناسب باشید. شتابدهنده ها سازمانهایی هستند که با برنامه ریزی مناسب به کسب و کارهای نوپا در جهت رشد  و توسعه کمک کرده و حرکت رو به جلوی آن ها را شتاب میبخشند.  همچنین شتابدهنده ها با توجه به دسترسی به کانال ها و رسانه های مختلف میتوانند کسب و کار شما را خیلی سریعتر و هدفمند تر به بازار معرفی کنند . فقط یک موضوع را فراموش نکنید که شتابدهنده ها سازمان های غیردولتی هستند و برای همکاری با شما نیاز است تا با شما شریک شوند و جزو سهام داران شما باشند. برای آشنایی بیشتر با شتابدهنده های فعال کافیست یک جستجوی ساده در گوگل داشته باشید.(برای مشاهده لیستی که من از شتابدهنده های ایرانی یافته ام اینجا کلیک کنید)

 

سخن پایانی :

مطمئنا این لیست شامل همه ی نیازهای شما برای شروع تا پایان کار نیست و همه این مراحل بستگی به شرایط و نوع تعاملات شما دارد . اما این مراحل تا حد زیادی عمومیت داشته و نقشه ی راه شما را از زمان وقوع یک ایده ناب تا تبدیل شدن به یک کسب و کار کامل  ، ترسیم میکند.این نوشته حاصل مطالعات بنده در حوزه کسب و کارهای اینترنتی  و همچنین تجربیاتی است که در این حوزه طی چند سال اخیر کسب کرده ام . امیدوارم با نظرات سازنده خود به جامعیت این مقاله کمک نمایید.

به اشتراک بگذارید

درباره admin

2 دیدگاه

  1. سیامک ساداتی

    ممنون از اینکه این مقاله رو تهیه کردی
    به من که کمک کرد بتونم با راه درست آشنا بشم
    البته جزئیات راه رو باید بر اساس نوع کسب و کار پیدا کرد . ولی نقشه راه خوبی بود 👍

  2. سلام
    ممنون از محتوای خوبی که منتشر میکنید.

    ما به همراه یک گروه از متخصصین حوزه وب گروه تلگرامی جامعه وبمستران ایران را لانچ کردیم.

    با توجه به اینکه شما هم در این زمینه فعال هستید خوشحال می شیم به ما بپیوندید تا
    تعاملات مفیدی باهم داشته باشیم
    لینک گروه خدمتتون
    https://t.me/joinchat/DBhKUBJE3gUMxzABig66Ig

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شدبخش های مورد نیاز علامت گذاری شده است *

*

© Copyright 2013, All Rights Reserved