29دسامبر
سوپر استار

تجربه ی تبدیل شدن به سوپر استار

تا حالا شده حسرت این را بخورید که ای کاش بجای یک خواننده ی معروف یا یک بازیکن فوق ستاره ی فوتبال بودید. حتی شده برای یک دقیقه ؟ بنظر تجربه ی بسیار هیجان انگیزی خواهد بود و حاضرید تمام  کائنات را به کار بگیرید تا برای دقایقی هم که شده این رویا برای شما شکل واقعیت به خود بگیرد.

اما درست همان زمانی که شما میتوانید برای دقایقی این تجربه را با خود به همراه داشته باشید ، هیچ کدام از اجزای کائنات با شما همراهی نمی کنند و شما محکوم به تکرار و روزمرگی خواهید شد.

میخواهیم در این یادداشت با هم مهارت هایی را مرور کنیم که شاید به شما اجازه بدهد در یکی از ارائه های شما برای کسب و کارتان ، کلاسهای دانشگاه یا حتی برای اقوام در یک مهمانی خانوادگی بتوانید حس تبدیل شدن به یک سوپر استار را تجربه کنید.

 

مهارتهای ارائه ی موفق در تجارت و کسب و کار:

در ابتدای راه ما باید به سه مهارت اصلی در ارائه ی کسب و کار توجه ویژه داشته باشیم.

  • اصلی ترین مهارت در یک ارائه موفق داشتن آمادگی لازم است . اولین قدم در یک ارائه موفق اینست که شما اطلاعات کاملی از شنوندگان خود داشته باشید. از اینکه برای چه هدفی به این ارائه آمده اند ، چه توقعی از شما دارند و چه سوالاتی در ذهن آنها شکل گرفته. دانستن این نکات به شما کمک میکند تا بهتر و قوی تر مخاطبان خود را کنترل کنید.
  • دانش ، داشتن دانش کافی در مورد چیزی که میخواهید در مورد ان برای دیگران صحبت کنید بسیار مهم است چرا که ممکن است هر کدام مخاطبان شما اطلاعات کافی در مورد موضوع مورد بحث داشته باشند و با پرسیدن یک سوال کلیدی تسلط شما را دچار تداخل کرده و استرس شما را بالا ببرند . جدای از اینکه چقدر در حفظ  جَو ارائه های خود تسلط دارید باید بدانید کسب  اطلاعات بیشتر راه را برای شما هموارتر میکند. با تسلط کافی هم ارائه خود را مدیریت کنید هم این حس اطمینان را به مخاطبین خود میدهید که در مورد چیزی صحبت میکنید که به آن اعتماد و اعتقاد دارید.
  • در عین حال که مطالب شما باید علمی ، مستدل و واقعی باشند اما تزریق همه ی اطلاعات به همین شکل باعث سنگینی چشم و گوش مخاطبان شده و در عین حالی که به شما نگاه میکنند احتمالا به قسط های بانکی و یا اختلافات خانوادگی خود فکر میکنند. پس لطفا ادویه ها فراموش نشوند. برای اینکه بتوانید ادویه جات را به ارائه خود بیافزایید بهتر است چند داستان جذاب برای برخی مباحث خود آماده کنید و شاید بتوانید با چند سوال چالش برانگیز از مخاطبین خود ، از آنها هم در این مورد کمک بگیرید.

 

اگر هر کدام از این سه مهارت را ندارید ، شاید شما فرد مناسبی برای یک ارائه موفق نیستید.اما در ادامه ی همین یادداشت نکاتی را مطرح میکنم آن هم  با فرض اینکه شما فرد مناسب هستید و میتوانید .

 

مهارتهای بیشتر برای یک ارائه ی موفق

  1. زمانی برای بازنگری سناریوی ارائه : شما قبل از ارائه به دو بازه ی زمانی نیاز خواهید داشت ، یکی برای آماده سازی سناریوی ارائه ودیگری زمانی برای بازنگری آن . بازنگری سناریو باعث میشود تا  بتوانید مخاطبین و نیازهای آن ها را بیشتر در ارائه خود مد نظر قراردهید.
  2. محدود سازی محتوا و اهداف ارائه : فرض کنید در یک باغ سیب خیلی بزرگ قرار دارید و صاحب باغ یک جعبه کوچک به شما می دهد تا برای خودتان سیب بچینید ، آیا شما به اولین درختی که میرسید شروع به چیدن سیب های دم دستتان میکنید ؟ پس حس زیادی خواهی و ایده آل طلبیتان کجا رفته؟ شما باید به دنبال بهترین سیب ها باشید و جعبه ی کوچک خود را با بهترین و رسیده ترین سیب ها پر کنید .شاید برای افزوده شدن اطلاعات و دانش خود در مورد ارائه تان وقت زیادی گذاشته باشید و نکات مهم زیادی جمع آوری کرده باشید اما  مخاطبان شما وقت گوش دادن به همه ی آنها را ندارند پس فقط نکات طلایی را برگزینید و مابقی را دور بریزید . مثلا برای یک ارائه ی 30 دقیقه ای بیشتر از 4 یا 5 نکته طلایی را نمیتوانید مطرح کنید.مخاطبان برای داستان سرایی های شما وقت ندارند.
  3. جلب توجه مخاطبان : ارائه خود را با یک واقعیت شگفت آور ، یک سوال چالش برانگیز یا یک داستان طنز شروع کنید.با این کار توجه مخاطبانتان را به خود جلب کرده و دقیقا در همین زمان باید به آنها بگویید که در طول ارائه قرار است در مورد چه چیزی برای آنها صحبت کنید. به معنایی فلسفی تر " به آن ها بگویید که چه میخواهید بگویید و بعد از اتمام به آنها بگویید که چه گفته اید" ، اینکار باعث بالابردن تاثیر مطالب در ذهن مخاطبان شما خواهد شد.
  4. اسلایدهایی خلاصه تر از خلاصه : مخاطبان شما قرار است چه کاری انجام دهند؟؟ اسلاید های شما را بخوانند و یا با دیدن افکت هایی که در تصاویر و اسلایدهای خود گذاشته اید شما را بعنوان مسئول گرافیکی شرکت خود استخدام کنند؟؟ یکی از فاجعه بارترین اموری که در برخی ارائه ها دیده میشود داشتن اسلایدهایی با متن و تصاویر زیاد است ، شما باید از اسلایدها فقط برای اشاره به نکات مد نظر خود کمک بگیرید. حداکثر تصاویر یک اسلاید دو تصویر و حداکثر کلمات مجاز نهایتا 5 کلمه است. تصویر با مهفوم  و بدون متن ، ایده آل ترین حالت ممکن برای یک اسلاید است.
  5. رها سازی ذهن از ترس های بی مورد : بیشتر افرادی که یک سخنرانی تجاری برای سرمایه گذاران ارائه میکنند دچار ترسی میشوند که ناشی از عدم اطمینان از قابلیت های خودشان است غافل از اینکه در هیچ ارائه تجاری ، قرار نیست در مورد خودتان صحبت کنید . بحث در مورد شما نیست بلکه دقیقا در مورد مخاطبان شماست.شما ارزش این را داشته اید که الان اینجا باشید و برای سرمایه گذاران (مخاطبان) خود کسب و کارتان را شرح دهید، پس حالا توپ در زمین آنهاست .
  6. تمرکز لازم بر نکات طلایی ابتدای ارائه : شاید به مرور زمان و قرار گرفتن شما در جریان صحبت های خود و دیدن خودتان بر بلندای قله ای که همه ی توجهات به آن  جلب شده باعث شود شما کنترل سناریوی از پیش تعیین شده ی خود را از دست بدهید. قراموش نکنید باید تمرکز کافی بر سناریوی خود داشته باشید تا اطمینان مخاطبان خود را جلب نمایید. به این نکته هم توجه داشته باشید نه تنها اعتماد مخاطبان بلکه اعتقاد آنها به شما نیز باید تثبیت شود. به آنچه میگویید اعتقاد داشته باشید چون از قدیم گفته اند "آنچه از دل برآید لاجرم بر دل نشیند"

 

برای جمع بندی هم باید بگویم ، شاید شما نهایتا بتوانید با یک ارائه ی فوق العاده برای دقایقی حس یک سوپر استار را داشته باشید اما باید بعد از آن به میزکار خود برگردید و وظایف خود را بعنوان یک دانشجو ، کارمند ، استاد یا یک تعمیرکار انجام دهید. اما این را فراموش نکنید همین دقایق کوتاه و مهم ارائه هستند که از شما یک فرد قابل اعتماد در شبکه های ارتباطی انسانی میسازند و باعث خواهند شد مهارتهای بیشتر در حرفه و کسب وکار خود بدست بیاورید.

به اشتراک بگذارید

درباره admin

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شدبخش های مورد نیاز علامت گذاری شده است *

*

© Copyright 2013, All Rights Reserved